« Back to all news

De vill digitalisera restauranger – får in miljoner från Axel Johnson

28 juni 2019 | Venture Capital

Techbolaget Leeroy, som digitaliserar restaurangbranschen, mer än halverade sina intäkter i fjol efter att ha ställt om affärsmodellen. Nu tar de ny fart med hjälp av kapital från Axel Johnson-koncernen.

 

Med hjälp av sin affärsplattform baserad på artificiell intelligens, AI, vill techbolaget Leeroy digitalisera restaurangbranschen.

Bolaget, som grundades 2008 i Sundsvall, har på senare tid till exempel knutit kända kedjor som Pizza Hut och Wayne’s Coffee till kundlistan.

Det går att beskriva Leeroy som restaurangbranschens motsvarighet till Izettle, som har hjälpt många småföretag att enklare ta betalt och fatta smartare affärsbeslut.

I fjol sjönk dock Leeroys omsättning kraftigt till knappt 20 miljoner kronor, enligt ett färskt bokslut som Di Digital tagit del av, från 45 Mkr året innan.

Leeroy gjorde dessutom en förlust på 12,5 Mkr under 2018, från en knapp vinst året innan.För att understödja omställningen och återgå till tillväxt har Leeroy nu säkrat en investering från D-Ax, som är Axel Johnson-koncernens startupgren.

Parterna vill inte uppge den exakta storleken på nyemissionen.

”Vi väljer att säga att det är en substantiell summa över 20 miljoner kronor. Vi är en partner att växa med på lång sikt för bolaget och har alla möjligheter att investera väsentligen större belopp över tiden, om det är rätt och behövs”, säger Joakim Skarborg, styrelseordförande på D-AX.

Enligt uppgift till Di Digital ska det röra sig om ett belopp på ungefär 25 till 40 Mkr.

I Axel Johnson-koncernen ingår även Axfood, som bland annat driver dagligvaruhandelskedjan Hemköp, och restaurangdistributören Martin & Servera.

Pengarna ska finansiera fortsatt produktutveckling, men också en bredare utrullning av Leeroys plattform runt om i Europa och Kina från 2020. Hittills har bolaget i första hand fokuserat på den svenska och nordiska marknaden.

Vid årsskiftet tog Leeroy in 44 Mkr i en kapitalrunda som leddes av riskkapitalbolagen Zenith och Collector Ventures. Zeniths starke man Tommy Jacobson har i samband med en nylig bolagsstämma också tagit över ordförandeposten i Leeroy.

Dessutom har den tidigare Truecaller-ordföranden Stefan Lennhammer valts in som ledamot i Leeroys styrelse, tillsammans med Emilia Liljeström som är digitaliserings- och innovationschef på Martin & Servera.