« Back to all news

Efter slopade börsplanerna: Fransman tar över svensk hörlursjätte

24 juli 2020 | Venture Capital

Mellan 2017 och 2018 växte det svenska hörlurs- och högtalarbolaget Zound Industries sin omsättning med 33 procent till 1,9 miljarder kronor. Då hade företaget högt flygande planer om en snar börsnotering och ytterligare produktsläpp.

Sedan dess har det mesta gått åt fel håll. 2019 ökade intäkterna enbart med blygsamma 8 procent och Zound Industries noterade en förlust på sista raden, för första gången i koncernens historia. Vd:n Pernilla Ekman fick i början av året sparken från sin tjänst och planerna om en notering eller försäljning sköts framåt flera år i tiden.

Nu har hennes ersättare hittats. Det handlar om fransmannen Jeremy de Maillard, som tillträder i början av oktober.

”Jag är hedrad över att ha blivit vald till det här uppdraget och ser fram emot att leda Zound framåt. Zound är ett innovativt, designdrivet och användarfokuserat bolag med en unik position på marknaden där det finns en enorm tillväxtpotential”, säger Jeremy de Maillard i en kommentar.

Han har senast haft ett toppjobb på sportjätten Adidas, som ansvarig för deras samarbeten med stjärnor som Beyoncé och Pharell Williams. Han uppges vara en tidig privatinvesterare i Zound och ha följt företaget sedan 2009.

Tanken är att tillsättningen av Jeremy de Maillard ska driva på Zound Industries internationella expansion. Redan i dag är USA, Kina och Frankrike är bolagets tre största marknader sett till intäkter.

Det blir dock en utmaning för Jeremy de Maillard att vända Zound Industries negativa trend. Under det första kvartalet 2020 föll intäkterna med 32 procent, jämfört med samma period året innan, på grund av coronapandemin. Bolaget genomförde också neddragningar och varslade en tredjedel av de totalt 185 anställda vid Stockholmskontoret om uppsägning.

Storägare i Zound Industries är teknikprofilen Tommy Jacobsons två bolag Varenne och Zenith Vencap med cirka 25 procent av rösterna. Därefter följer Telia och riskkapitalbolaget Time For Growth, med cirka 12 respektive 10 procent.

Kort efter att den tidigare vd:n Pernilla Ekman fått sparken valde Tommy Jacobson att hoppa av ordförandeposten i Zound Industries. Han ersättes då av Henri de Bodinat, som representerar franska Time For Growth.

Martin Axhamre, som under den senaste tiden varit tillförordnad vd, återgår till sin tjänst som finanschef för Zound Industries och kommer därutöver även att bli vice vd på företaget.

Zound Industries har i dag tre huvudsakliga produkter. Det handlar om högtalare och hörlurar av märkena Marshall som står för över 90 procent av intäkterna, det egna varumärket Urbanears samt en kollektion som släppts i samarbete med just Adidas.