Fight for growth

Zenith och REEDA investerar när FanLeague gör sig redo för lansering

Tillbaka till alla nyheter
Texten Zenith mot en blå bakgrund

Zenith och REEDA är de största investerarna bakom FanLeague som lanserar sin sociala bettingapp i sommar, riktad mot fotbollsfans över hela världen.

Under våren anslöt sig de svenska riskkapitalisterna Stefan Lennhammer och Tommy Jacobson till FanLeague via sina investmentbolag REEDA och Zenith Venture Capital. Duon har gjort flera gemensamma investeringar som till exempel Truecaller och Vionlabs och ser stora fördelar med att arbeta tillsammans.

”Vi är väldigt glada över att ha Stefan och Tommy ombord och att kunna dra nytta av deras erfarenhet både som investerare och från att bygga upp företag”, säger Christian Magnuson, operativ chef (COO) på FanLeague.

”Det gläder mig att äntligen kunna meddela vår gemensamma investering i FanLeague tillsammans med Stefan. Vi har ett långt samarbete bakom oss och vi känner varandra väl. Jag är övertygad om att vi tillsammans kan bidra med värdefulla insikter och jag ser fram emot att bidra till FanLeagues framgångar”, säger Tommy Jacobson.

Med visionen att bli världsledande inom ”Social Sports Betting” har FanLeague, grundat av Markus Jennemyr, Christian Magnuson, Henrik Åsén och Christian Schaffner hösten 2016, redan genomfört två framgångsrika investeringsrundor och lockat flera välkända affärsänglar och individer. Kapitalet har främst använts för att finansiera utvecklingen och positioneringen av appen före lanseringen i augusti, lagom inför Premier League. I slutändan siktar man på en global expansion men till en början lanseras appen på den brittiska marknaden.

Den sociala bettingupplevelsen utgår från ett globalt community för fotbollsfans där appen erbjuder en plattform där fansen kan interagera och testa sina fotbollskunskaper mot varandra. Kärnan i FanLeague är en veckovis uppsättning av 13 bestämda engelska Premier League- och Championship-matcher där varje spelare förutspår hemmaseger, bortaseger eller oavgjort och jämför sin fotbollskompetens med vänner och kollegor. Spelare kan skapa privata ligor, tävla mot FanLeagues egna experter där Sven-Göran Eriksson och journalisten Iain Macintosh ingår eller mot resten av communityt och tävla om vinstpengar varje vecka och säsong som tilldelas de 1 000 bästa spelarna.

Dessutom introducerar FanLeague ytterligare en dimension av social betting där man skiljer sig från den övriga spelbranschen tack vare betoningen på socialt ansvar. Exempelvis tillämpas en veckovis insättningsgräns på 125 GBP/spelare och mot slutet av varje säsong doneras 10 % av intäkterna till utvalda initiativ, främst inom engelsk ungdomsfotboll.

”Jag ser fram emot att utmana allmänheten att slå mig i engelsk fotboll. FanLeague är ett fantastiskt enkelt och roligt sätt att tävla mot dina vänner och kollegor och det finns en stark koppling till utvecklingen av ungdomsfotbollen”, säger Sven-Göran Eriksson, en av FanLeagues ambassadörer och experter.

”FanLeague är först och främst ett globalt socialt community för fans som älskar engelsk fotboll där du kan bevisa vad du alltid har känt på dig – att du har bättre fotbollskunskaper än familj och vänner! Du lönar sig även att bjuda in andra till FanLeague, speciellt om de vet vad de pratar om! Med tanke på den engelska fotbollens globala popularitet är det definitivt en fördel att registrera dig tidigt och börja bygga upp ditt ”FanLeague-träd” – bjud in vännerna innan någon annan gör det!

FanLeague skiljer sig från den traditionella bettingbranschen. Med FanLeague riskerar du inte att slösa bort dina besparingar eftersom vi har en gräns för hur mycket du kan sätta in hos oss per vecka. Vi donerar också 10 % av vår omsättning till ungdomsfotbollen,” säger FanLeagues VD Markus Jennemyr.

Men det är inte bara appens potential som har lockat investerare utan också det starka laget med en imponerande kombination av expertis, erfarenhet och kapacitet.

”Jag har aldrig mött ett företag förut som har bedrivit sin verksamhet på en så pass professionell nivå redan från början. Teamet presenterade en mycket ambitiös plan i början av våra diskussioner och har ännu inte avvikit en millimeter – väldigt imponerande”, säger Stefan Lennhamme som också tar rollen som ordförande i FanLeague.