Fight for growth

Zenith och REEDA investerar när FanLeague gör sig redo för lansering

Tillbaka till alla nyheter
Två män står framför en svart vägg dekorerad med en röd fotbollströja

Zenith och REEDA är de främsta investerarna bak FanLeague som lanserar sin sociala sportspel-app i sommar och riktar sig till fotbollsfans över hela världen.

Under våren anslöt sig den svenska VC-mogulen Stefan Lennhammer och Tommy Jacobson till FanLeague via sina investeringsbolag REEDA och Zenith Venture Capital. Duon har gjort flera investeringar tillsammans, till exempel Truecaller och Vionlabs och ser stora fördelar med att arbeta tillsammans.

”Vi är mycket nöjda med att ha Stefan och Tommy ombord och kunna dra nytta av deras erfarenhet både som investerare och från byggföretag, säger Christian Magnuson, COO på FanLeague.

”Jag är stolt över att äntligen tillkännage vår gemensamma investering i FanLeague tillsammans med Stefan. Vi har jobbat tillsammans länge och känner varandra väl. Tillsammans är jag övertygad om att vi kan bidra med värdefull insikt och jag ser fram emot att bidra till Fan Leagues framgång, säger Tommy Jacobson.

Med visionen om att bli världsledande inom “Social Sports Betting” har FanLeague, grundat av Markus Jennemyr, Christian Magnuson, Henrik Åsén och Christian Schaffner hösten 2016, redan genomfört två framgångsrika kapitalrundor och lockat flera kända affärsänglar och individer . Fonderna har främst använts för att finansiera utvecklingen och positioneringen av appen före lanseringen i augusti, i tid för Premier League. Även om den i slutändan siktar på en global expansion lanseras appen initialt på den brittiska marknaden.

Den sociala vadslagningen är baserad på ett globalt community av fotbollsfans där appen erbjuder en plattform för fans att interagera och mäta sina fotbollsförmågor med varandra. Kärnan i FanLeague är en veckovis uppsättning av 13 förutbestämda engelska Premier League- och mästerskapsmatcher där varje spelare förutspår hemmaseger, bortvinst eller oavgjort och jämför sina fotbollskompetenser med sina vänner och kollegor. Spelare kan ställa in privata ligor, tävla mot FanLeagges egna vitsord, inklusive Sven-Göran Eriksson och journalisten Iain Macintosh, eller mot resten av samhället och tävla om att vinna den veckopris och säsongspriset tilldelas de 1 000 bästa spelarna.

Dessutom introducerar FanLeague en ytterligare dimension av socialt vadslagning där man skiljer sig från den allmänna spelindustrin i sin betoning på socialt ansvar. Till exempel tillämpas en veckobegränsning på £ 125 / spelare och i slutet av varje säsong doneras 10% av intäkterna till utvalda initiativ främst i engelsk ungdomsfotboll.

”Jag ser fram emot att utmana allmänheten att slå mig i engelsk fotboll. FanLeague är ett fantastiskt enkelt och roligt sätt att tävla mot dina vänner och kollegor, och det finns en stark länk för att vidareutveckla ungdomsfotbollen, säger Sven-Göran Eriksson, en av FanLeages ambassadörer och ”Pundits”.

”FanLeague är först och främst ett globalt socialt samhälle för fans av engelsk fotboll där du kan bevisa vad du alltid har känt – att du har bättre fotbollskompetens än din familj och vänner! Du belönas också genom att bjuda in andra till FanLeague, särskilt om de vet deras spel! Med tanke på den engelska fotbollens globala popularitet finns det definitivt en fördel med att registrera dig tidigt och börja bygga ditt FanLeague ”träd” – bjud in dina vänner innan någon annan gör det!

FanLeague står för något annat än den traditionella spelindustrin. Med FanLeague riskerar du inte att slösa bort dina besparingar eftersom vi har använt en gräns för hur mycket du kan sätta in hos oss per vecka. Vi donerar också 10% av vår omsättning till ungdomsfotboll. ” säger Markus Jennemyr, VD för FanLeague

Det är emellertid inte bara appens potential som väckt intresse från investerare, utan också det starka teamet med en imponerande blandning av expertis, erfarenhet och exekveringsmöjligheter.

”Jag har aldrig träffat ett företag som har drivits på en så professionell nivå från början. Teamet presenterade en mycket ambitiös plan i början av våra diskussioner och har ännu inte avvikit en millimeter – väldigt imponerande ”säger Stefan Lennhammer, som också tar rollen som ordförande i FanLeague.